Monthly Message from Fr. Ghassan - Spring (March-April) 2021

من الصوم من إلى القيامة

إن الصوم هو زمان تربية روحية واستنارة. أي أنّه عودة إلى الله وإلى نعيمه. ألم يخسر آدم فردوس نعيم الله بظلمة الكبرياء والعصيان؟ أولا يعود إليه بالتواضع والإلتزام بمشيئة الله؟ فالخروج من الفردوس لم يكن أبديًّا لأن باب الرجوع دائمًا مفتوح.

من هنا، إنّه لَضلالٌ فاضح أن نجعل الصوم قائماً فقط على قطاعة عن الزفرين، والزفر وحب الأنا وعدم رؤية الآخر يعشعش في نفوسنا وفي سلوكنا.

"فنحن في المسيحيّة لا نتكلّم على حياة روحيّة فحسب، بل حياة كاملة حيث يتلاحم فيها الجسد والروح"

* مسيرتنا الصياميّة هي حج ملكوتي بعكس خروج إنساننا الأول. وعندما تذكر الكنيسة عبارة الأكل في ذكصا عشيّة سبت (أحد طرد أدم وحواء من الفردوس): « إن آدم بواسطة الأكل طُرح من الفردوس...» تعود لتوضّح مباشرةً المعنى الحقيقي لهذه العبارة فتقول على لسان آدم: «ويلي ماذا حلّ بي أنا الشقي، تجاوزت وصيّة واحدة لسيّدي فعدمتُ كلّ صنفٍ من الخيرات».

وهنا بيت القصيد، الالتزام بمشروع الله هو التزامٌ كاملٌ بكلّ وصاياه، وليس اختيار ما يناسبنا ومخالفتها ساعة ما نشاء.

فنحن مدعوون مع الله إلى إقامة شركة كاملة بكل ما للكلمة من معنى، وكلّ مخالفة هي زنى أي فسخ للشركة.

فمشروع الصوم المترافق بالصلاة والتركيز على الخالق والابتعاد عن الجري وراء الشراهة والملذّات الفارغة والأنانية التي تؤذينا جسدياً وروحياً، يحرّرنا من عبوديّة حب الذات التي هي الخطيئة الأعظم، وهذا ما يأتي عليه إنجيل أحد الغفران من نقاط لازمة: الغفران والاتّضاع.

مسيرة الصوم من إعلان الإيمان (أحد الأرثوذكسية وأحد القديس غريغوريوس بالاماس مروراً  بالصليب المحيي و إقتناء الفضائل (أحد يوحنا السلمي) والتوبة الصادقة(أحد القديسة مريم المصرية) إلى الأسبوع العظيم المقدس حيث ينقلب الوقت والمحاكمة والصلب والموت وصولاً إلى القيامة المجيدة فنصرخ :

             المسيح قام !       ونقوم إلى حياة جديدة بالرب يسوع ونحيا إلى الأبد .

الأب غسان حداد.

 

Lent through Resurrection.

Great Lent is a time of spiritual evolution and enlightenment. It is a return to God and his blessings. Was Adam not exiled from paradise because of the darkness of pride and disobedience? And can he return to it with humility and commitment to God’s will? Exile from Paradise was not eternal because the way back is always open.

Hence, it is an outrageous delusion to make fasting based only on abstinence from specific foods, while egoism and not caring for the other subsist in our souls and in our behavior.

In Christianity, we do not speak of a spiritual life only, but a complete life in which the body and the soul are intertwined.

Our fasting journey is a pilgrimage to the Kingdom of Heaven, as opposed to the exile from there of the first human. And when the Church mentions “eating” in the Saturday vesperal aposticha doxastikon (The Sunday of the exile of the first-fashioned, Adam): “Adam was thrown out of paradise by means of eating ...” the author returns to immediately clarify the true meaning of this phrase, saying through Adam's lips: “Woe is me; what hath befallen me, wretched man? I transgressed one commandment of my Lord and was denied all kinds of good things.”

And that is the bottom line: the commitment to the project of God is a complete commitment to all His commandments, not choosing what suits us and violating them whenever we see fit.

With God, we are called to establish full fellowship in the fullest sense of the word, and every transgression is adultery, that is, the annulment of our commitment.

Fasting accompanied by prayer, while focusing on the Creator and avoiding gluttony, along with empty and selfish pleasures that harm us physically and spiritually, liberates us from the bondage of egoism, which is the greatest sin. And this is what the gospel of Forgiveness Sunday talks about: forgiveness and humility.

The journey of fasting from the proclamation of faith (Orthodox Sunday), the Sunday of Saint Gregory Palamas, the Sunday of the Holy Cross, the acquisition of virtues (The Sunday of John of the Ladder), sincere repentance (Sunday of the Egyptian Saint Mary) to the Holy Week, where time, trial, crucifixion, and death are turned into glorious resurrection, as we cry:

Christ is Risen!

And we rise to a new life in the Lord Jesus and live forever.                                              

Fr. Ghassan Haddad

 

Online Donations

To make a secure, one-time or recurring gift for your Stewardship Pledge, Prayer Donations, and other donations , click the secure link above. For enhanced security and giving simplicity, create an account by clicking on the login/signup link in the top right corner after clicking the donate button above. May God bless you for your generosity!