Monthly Message from Fr. Ghassan - January/February 2022

God the Creator

The truth is that God created the universe by the action of his free will. He chose to do so, not forced by anyone. Creation, then, is the product of the divine will and divine choice, in addition to what Saint John of Damascus calls the eternal and unchanging counsel of God. “Let us create man in our image and in our likeness.” The communion of the Holy Trinity is established in the bond of love that flows between them as an inexhaustible source, and for the sake of love, God willed (by His will) to expand this circle and pour it out on His beings and creatures, so He created them, and when they fell, He pulled them out for the sake of love, for creation and crucifixion were both acts of practical love.

God did not create man in Paradise as a god, but rather possessing all the reasons for divinity and the requirements of perfection. He created him to be for him an “other” who would exchange love: this human being is then free to choose, with his own will, he either establishes a relationship with his Creator, or with his will he rejects any connection with him (In this case, he is ignorant of the reason for his existence and the reason for his creation.)

God, then, is the origin of creation, from Him it came and towards Him it is directed. If we return every substance to its origins, how can some weak minds perceive life and creation without a source or a cause? Only in God is the meaning of existence realized, in God there is every human being, and the comfort of this human being is only in God.

This reciprocal relationship between God and man can only be established in the church. Jesus Christ (God) is the head of the church. Man’s relationship with the church is the only door to his relationship with God. I cannot imagine a person claiming a loving relationship with God who is far from the church and its Holy secrets. He’s laughing at himself!

The mysteries of the Church are a close link that binds man to his Creator and the reason for his existence. Through baptism we die with Christ to live with Him, and with the Holy Chrism we receive the seal of the Holy Spirit and become preachers of the gospel of the Kingdom, and through the Eucharist we share our Lord in his body and blood... From here comes the need for the commitment of our Church, commitment and then commitment is what we need in our time.

Commitment is not a word from ancient history! Nor is it a passing word that indicates a psychological ecstasy that afflicts a person, it is much deeper than that. Commitment is a strong heartfelt faith based on absolute love, sacrifice and absolute faith: faith in the head of the Church, in its Orthodoxy, in its beliefs, and its love; a love that is not based on personal or worldly interests, but must include the sons of the Church with each other, not to be based on selection and choice, but on the love of God’s image in his children... Without that, commitment would be ink on paper.

الله الخالق

الحقيقة هي أن ا لله قد خلق الكون بفعل إرادته الحرة، لقد اختار )هو( أن يفعل ذلك ففعله )هو(، غير مجبر من أحد، الخلق إذا ً نتاج ا لإ رادة ا لإلهية وا لاختيار ا لإلهي، إضافة إلى ما يدعوه القديس يوحنا الدمشقي بمشورة ا لله ا لأبدية غير ا لمتبدلة ” لنخلق ا لإنسان على صورتنا كمثالنا..”. إن شركة الثالوث القدوس قائمة في رباط ا لمحبة التي تسري بين الواحد وا لآخر كنبع لا ينضب، وبداعي ا لمحبة شاء ا لله ) بإرادته( أن يوسع هذه الدائرة فيفيض بها على كائناته وخ لائقه، لذلك أوجدها، وعندما سقطت انتشلها بداعي ا لمحبة، فالخلق والصلب إذا ً كلاهما كانا عملية محبة. لم يخلق ا للهُ ا لإنسا َن في الفردوس إلها ً، بل ممتلكا ً كل أسباب ا لألوهة ومتطلبات الكمال، خلقه)ا لله( ليكون بالنسبة له“آخر”يبادلها لمحبة:هذاا لإنسانإذاًحّرفيا لاختيار،بإرادتهيقيمع لاقةمعخالقه،وبإرادتهيرفضأيصلةمعه ) وهو في هذه الحالة يكون جاه لا لعلة وجوده ولسبب خلقه(.

ا لله إذاً أصل الخليقة، منه جاءت وإليه تتجه، فإن كنا نرد كل مادة إلى أصولها فكيف تتصور بعض العقول الضعيفة الحياة والخليقة دون مصدر أو علة أو مسبب؟؟ با لله فقط يتحقق معنى الوجود، في ا لله يوجد كل إنسان وراحة هذا ا لإنسانلاتكونإلافيا لله.

هذه الع لاقة التبادلية بين ا لله وا لإنسان لا يمكن أن تقوم إلا في الكنيسة، يسوع ا لمسيح ) ا لله( هو رأس الكنيسة، ع لاقة ا لإنسانمع الكنيسةهيالبابالوحيدلع لاقتهمع ا لله،لا أستطيع أنأتصورإنساناًيدعيع لاقةا لمحبةمع ا للهوهو بعيد عن الكنيسة وأسرارها ا لمقدسة... إنه يضحك على نفسه!!

أسرار الكنيسة رابط وثيق يشد ا لإنسان إلى خالقه وعلة وجوده، با لمعمودية نموت مع ا لمسيح لنحيا معه، وبا لميرون ا لمقدس ننال ختم الروح القدس ونصبح كارزين ببشارة ا لملكوت، وبا لافخارستيا نشارك ربنا في جسده ودمه... من هنا تأتي الحاجة إلى التزام كنيستنا، ا لالتزام ثم ا لالتزام هو ما نحتاج إليه في عصرنا الحالي.

ليس ا لالتزام كلمة من التاريخ القديم ! كما أنه ليس كلمة عابرة تدل على نشو ٍة نفسية تصيب ا لإنسان، إنها أعمق من ذلك بكثير، ا لالتزام قوة إيمانية قلبية تقوم على ا لمحبة ا لمطلقة والتضحية وا لإيمان ا لمطلق : ا لإيمان برأس الكنيسة، بأورثوذكسيتها، بعقائدها، ومحبتها محبة لا تقوم على ا لمصالح والدنيويات، هذه ا لمحبة لا بد أن تشمل أبناء الكنيسة مع بعضهم، أن تكون غير قائمة على ا لانتقاء و ا لاختيار، بل على محبة صورة ا لله في أبنائه... دون ذلك يكون ا لالتزام حبراً على ورق، يكون كلاماً إنشائيا ً نتغنى به في مناسباتنا لنثبت مكانتنا، وهذا هو باطل ا لأباطيل...

الأب غسان حداد


Online Donations

To make a secure, one-time or recurring gift for your Stewardship Pledge, Prayer Donations, and other donations , click the secure link above. For enhanced security and giving simplicity, create an account by clicking on the login/signup link in the top right corner after clicking the donate button above. May God bless you for your generosity!